fbpx
Військова авіація Венесуели
Андрій Харук Андрій Харук Військовий історик, доктор історичних наук, професор кафедри гуманітарних наук Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного

Військова авіація Венесуели

Авіація Венесуела Історія Латинська Америка Світ

Схоже, на нашій планеті сплахне ще одна війна: Венесуела пред’явила претензії на дві третини території сусідньої Гайяни. В разі сутички один на один результат буде передбачуваний – за військовим потенціалом Венесуела на кілька порядків перевищує Гайяну. Та за останню може «вписатись» Бразилія, а можливо – і колишня метрополія, Велика Британія. Але залишимо прогнози політологам. Розберемось краще з військовим потенціалом Венесуели.

Венесула в закупівлі озброєнь і військової техніки традиційно орієнтувалась на Захід, доки до влади не прийшов Уго Чавес. Політика його і наступників призвели до санкцій, і як наслідок – до переорієнтації на Росію і Китай. Завдяки цьому на озброєнні ПС Венесуели з’явились одні з найпотужніших в Латинській Америці винищувачів – Су-30МК2В.

24 Су-30 були поставлені у 2006-2008 рр. і надійшли до 11-ї і 13-ї винищувальних авіагруп. Власне, слово «найпотужніших» у попередньому реченні треба було б взяти в лапки – венесуельці мають серйозні клопоти з підтриманням своїх Су-30 в боєздатному стані. Росіяни зуміли «впарити» контракт без відповідних пунктів про технічне обслуговування літаків, і як наслідок – боєздатними одномоментно є не більше половини Су-30МК2В. Три винищувачі цього типу венесуельці вже розгепали (крайнього – в липні цього року).

Значно більшу бойову цінність становлять, як не парадоксально, значно старші винищувачі F-16A/B. Венесуела стала першою (і на два десятиліття єдиною) країною Латинської Америки, яка отримала «Файтінг Фалкони». 24 літаки (18 одно- і шість двомісних) були поставлені у 1983-1984 рр. Ними укомплектували 16-ту мисливську авіагрупу.

Венесуельські F-16 взяли участь в придушенні путчу 27 листопада 1992 р. (організованого прихильниками Уго Чавеса, який тоді «мотав строк» за попередні путч). Вони навіть збили кілька штурмовиків путчистів – два (за іншими даними, три) «Бронко» і одного «Тукано». Цікаво, що в глобальній статистиці повітряних перемог «Файтінг Фалконів» ці результати не враховуються – бо повітряні перемоги були здобуті у внутрішньому конфлікті.

Зараз в строю лишається 15 F-16A і три F-16B. Через санкції Венесуела не може отримувати запчастини до них за посередництвом механізму зарубіжних військових продажів (через міністерство оборони США). Натомість для неї доступний механізм комерційних продажів – чим венесуельці і користоуються, щоб підтримувати свої «Файтінг Фалкони» в боєздатному стані.

Третій тип бойових літаків ПС Венесуели – це китайські навчально-бойові машини K-8W. У 2010 р. було отримано 18 таких літаків, а у 2016-му – ще дев’ять. Вони служать у 12-й винищувальній групі (замінили F-5) і 15-й групі спеціальних операцій (прийшли на заміну OV-10). В строю лишається 23 літаки – чотири вже розбились.

З заміною транспортних літаків західного походження було складніше. Відповідника «Геркулеса» Росія заппропонувати не могла. Довелось купувати тюнінгований китайський клон Ан-12 – Y-8F-200W. Придбали вісім таких машин, перші з яких надійшли у 2012 р. Крім того, в строю лишається і три (з восьми куплених) С-130Н та єдиний літак-заправник – переобладнаний пасажирський Боїнг 707. Продаж дюжини іспанських легких військово-транспортних літаків С-295 свого часу був заблокований США. Тож основу парку легких транспортних машин становлять понад півсотні цивільних літачків – різних Цессн, Бічкрафтів, Дорн’є… Ну і, звісно, є кілька VIPівських бізнес-джетів.

Для підготовки пілотів служать старенькі «Тукано» (в строю 17 з 31 купленого; закупівля сучасніших «Супер Тукано» заблокована США), дюжина трохи новіших італійських SF260E і зовсім нові австрійські «Даймонди» – 24 одномоторних DA40NG і шість двомоторних DA42IV.

Гелікоптерний парк ПС порівняно скромний – 14 «Супер Пум» і «Кугуарів» та вісім Мі-17 в групах спеціальних операцій, пара VIPівських Мі-172 і з десяток навчальних «Енстромів».

Армійська авіація теж у 2000-х отримала «ін’єкцію» російської техніки. Тепер її основу становлять 19 гелікоптерів Мі-17В-5, дев’ять Мі-35М2 і три важких транспортних Мі-26Т2. Крім того, є дюжина Беллів 412, чотири легких Белл 206 і два AS-61D (транспортний варіант «Сі Кінга» італійського виробництва).

З 28 літаків армійської авіації найцікавіші для нас – це М28 «Скайтрак», вестернізована версія Ан-28 польського виробництва. У 1997-2000 рр. Венесуела отримала 24 таких літаки, порівну поділених між сухопутними військами і нацгвардією. Зараз в строю армійської авіації лишається 11 «Скайтраків». Їх доповнюють три старі ізраїльські «Арави», решта – збірна солянка Цессн і Бічкрафтів.

Авіація ВМС налічує дев’ять літаків (шість з них – іспанські С-212, два патрульних і чотири транспортних) і 18 гелікоптерів. Серед останніх – чотири італійських палубних AB212ASW (решта з дев’яти, які були куплені в комплекті з фрегатами типу «Лупо»), по шість Белл 412ЕР і Мі-17В-5, а також два навчальних Белл 206.

Авіація ВМС налічує дев’ять літаків (шість з них – іспанські С-212, два патрульних і чотири транспортних) і 18 гелікоптерів. Серед останніх – чотири італійських палубних AB212ASW (решта з дев’яти, які були куплені в комплекті з фрегатами типу «Лупо»), по шість Белл 412ЕР і Мі-17В-5, а також два навчальних Белл 206.

Четвертий компонент, про який слід згадати – це авіація національної гвардії. Вона нараховує близько 70 літальних апаратів – приблизно порівну літаків і гелікоптерів. З перших, крім дюжини «Скайтраків», варто згадати шість відносно нових патрульних DA42MPP. Різнотипну збиранку легких гелікоптерів французького, італійського та американського виробництва доповнюють п’ять транспортних Мі-17В-5 і вісім Белл 412ЕР.

Кілька рядків – про Командування ППО, порівняно недавно утворене міжвидове об’єднання. Воно отримало значну кількість російського озброєння: 12 пускових установок ЗРК С-300ВМ, дев’ять – «Бук-М2Е» і 36 – «Пєчора-2М» (тюнінговані С-125). Плюс до цього ПЗРК і чотири з половиною сотні зеніток (в тому числі десь 200 ЗУ-23-2).

Отже, який висновок? Венесуела має найсучасніші в Латинській Америці бойові літаки Су-30МК2В (не рахуючи чилійських F-16C/D і бразильських «Гріпенів» – але останні лише почали входити в бойовий стрій) і найпотужніші засоби ППО. Однак реальна ефективність цих засобів видається сумнівною з огляду на прблеми з технічним обслуговуванням. Решта літаків і гелікоптерів – цілком стандартний для регіону набір, який не виділяється на загальному тлі ні за якісними, ні за кількісними показниками.

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9

Авіація Венесуела Історія Латинська Америка Світ