Загальний огляд історичної для Хорватії події – закупівля винищувачів Rafale
25 листопада у Банських дворах, історична будівля у центрі Загреба, де розміщується уряд Республіки Хорватія, був підписаний контракт на закупівлю французьких винищувачів Dassault Rafale F3R.
Підписи під угодою поставили міністри оборони двох країн Маріо Баножич і Флоранс Парлі в присутності прем’єр-міністра Андрея Пленковича і президента Франції Еммануеля Макрона, який у середу прибув до Загреба з першим офіційним двостороннім візитом президента.
«Це зміна гри. Ми матимемо в своєму розпорядженні такі літаки, яких не немає у жодній країні від півдня Німеччини до Греції», – зазначив Пленкович.
Rafale F3-R – це двомоторний літак покоління 4++, який має можливість суперкрейсерського польоту зі швидкістю 1,4 Маха. Він оснащений інтегрованою системою Spectra, яка дає пілоту надзвичайно високу обізнаність про ситуацію, і включає попередження про радіолокаційне випромінювання, перспективні ракети з інфрачервоним наведенням, використання контрзаходів та активні перешкоди ворожим частотам.
Літаки можуть нести до 9,5 тонн зброї, включаючи ракету Meteor, яка вважається найкращою ракетою на ринку. Такі літаки використовувалися в бойових завданнях у Афганістані, Лівії, Сирії, Іраку. З 2015 року Франція почала успішний продаж цих літаків спочатку до Єгипту, Катару, а потім до Індії.
Хорватія стала другим членом ЄС після Греції, який купив Rafale.
Франція продасть Хорватії 12 вживаних французьких багатоцільових винищувачів – 10 одномісних і два двомісних. Очікується, що перші літаки прибудуть в Хорватію наприкінці 2023 або на початку 2024 року.
Французькі літаки були обрані хорватським урядом серед пропозицій, які надійшли з США (новий F-16 Block 70), Швеції (новий JAS 39 Gripen) та Ізраїлю (вживаний F-16 Barak).
Вартість контракту складає 999 млн. євро, цю суму хорватський уряд виплачуватиме п’ятьма частинами з 2022 по 2026 рік. Саме ця сума оговорювалися за умовами тендеру у травні, утім, за повідомленням хорватських ЗМІ, Хорватія заплатить за літаки на 15% більше означеної суми. Міністр фінансів Здравко Марич на засіданні уряду в середу назвав цифру у 8,7 млрд. кун (близько 1,2 млрд. євро). Марич зазначив, що в бюджеті на 2021 рік через додатковий бюджет передбачено 2,4 мільярда кун, а решту 6,3 мільярда кун буде виплачено частинами протягом наступних кількох років, що становить 8,7 мільярда кун.
«Цього року на закупівлю Rafale в держбюджеті вже передбачено 2,4 мільярда кун, наступного – понад 2,1 мільярда кун, у 2023 році – 1,8 мільярда кун, у 2024 році – 1,7 мільярда кун, а потім у 2025 році трохи менше півмільярда кун і в 2026 році 133,4 мільйона кун», – сказав Марич.
В уряді відзначають, що збільшення суми остаточних платежів за французькі літаки пов’язано із податками.
Predstojnik Ureda PVRH @zfpetesic za @RTLDanas: Navijali smo da 🇭🇷 dobije najbolje rješenje, a Rafale je bio najbolje ocijenjeni avion. Strateški sporazum s 🇨🇵 otvara novu dimenziju odnosa, a čuli smo i jasne poruke potpore @EmmanuelMacron ulasku Hrvatske u #Schengen i #Eurozone. pic.twitter.com/AYGURLZl4G
— Vlada Republike Hrvatske (@VladaRH) November 25, 2021
«Ціна закупівлі багатоцільового винищувача, як ми повідомляли раніше, становить 999 мільйонів євро або 7 527 481 560 кун. Загальна сума, яка була повідомлена на засіданні уряду вчора за узгодженою ціною, включає суму ПДВ, яка повинна бути розрахована на нові товари та послуги відповідно до Закону та в кінцевому підсумку сплачена до державного бюджету Республіки Хорватія. Крім того, пункт про очікувану індексацію цін входить у всю суму», – стверджують у Міноборони Хорватії.
Звідси випливає, що ПДВ нараховується на нові товари та послуги, а це озброєння та навчання пілотів і техніків, на літаки ПДВ не сплачується, оскільки вони не є новими.
На засіданні уряду тоді міністр Баножич заявив, що це літаки, які повністю відповідають стандартам НАТО і що Хорватії «вистачить на 30 і більше років». Він також зазначив, що з 12 літаками в комплекті є сучасний льотний тренажер, який забезпечить повний комплекс навчання та перевірки тактики, наземного та випробувального обладнання, а також запчастини та комплексну підтримку виробників.
«Надано сучасний базовий комплекс озброєння “повітря-повітря” і “повітря-земля” для стрільби, ракетного обстрілу та бомбардування цілей, а також навчання інструкторів за принципом підготовки інструкторів», – додав міністр оборони.
Він також зазначив, що підготовка льотного та аеронавігаційного технічного персоналу проводитиметься у Франції та Хорватії. Початок підготовки аеронавігаційного технічного персоналу заплановано на кінець 2022 року, а початок навчання льотного персоналу – на початок 2023 року.
Угода, додав міністр оборони, охоплює військове співробітництво, навчання та проведення спільних навчань ПС Франції та Хорватії. Передача права власності на літаки, за його словами, відбудеться у Франції, і наприкінці 2024 року в Хорватії буде вісім літаків, а до кінця першого кварталу 2025 року решта чотири. Усі літаки з Франції до Хорватії будуть «транспортувати» пілоти хорватських ПС.
ПІДТРИМАЙ РОБОТУ РЕДАКЦІЇ "МІЛІТАРНОГО"
Навіть разовий донат в 30 грн чи підписка на $1 допоможе нам працювати і розвиватися далі. Спонсоруй незалежне мілітарне медіа - отримуй достовірну інфу.