fbpx
Міноборони списали 4 судна ВМС. Що про них відомо?
Тарас Чмут Тарас Чмут Голова правління Українського мілітарного центру

Останні публікації автора

«Лагуна» отримає вітчизняну станцію розвідки «Мельхіор»

«Лагуна» отримає вітчизняну станцію розвідки «Мельхіор»

У Києві презентували концепт катеру з надміцного поліетилену HDPE

У Києві презентували концепт катеру з надміцного поліетилену HDPE

У Києві презентували «Кайра-150»

У Києві презентували «Кайра-150»

Міноборони списали 4 судна ВМС. Що про них відомо?

Міноборони списали 4 судна ВМС. Що про них відомо?

Як і чим озброюють Крим. Частина третя – допоміжний флот

Як і чим озброюють Крим. Частина третя – допоміжний флот

«Москіти» флоту США. Або, що потрібно ВМС України від США

«Москіти» флоту США. Або, що потрібно ВМС України від США

Чому Мінінфраструктури та міністр Омелян шкодять ВМС України?

Чому Мінінфраструктури та міністр Омелян шкодять ВМС України?

«Мілітарний 3.0». Або чому новий сайт це важливо

«Мілітарний 3.0». Або чому новий сайт це важливо

Як і чим озброюють Крим. Частина друга – оновлення флоту у 2018-му

Як і чим озброюють Крим. Частина друга – оновлення флоту у 2018-му

Що потрібно знати про фрегати «Олівер Хазард Перрі»? Частина перша.

Що потрібно знати про фрегати «Олівер Хазард Перрі»? Частина перша.

Чим французька армія замінює ПТРК Javelin?

Чим французька армія замінює ПТРК Javelin?

Пам’яті Владислава Волошина…

Пам’яті Владислава Волошина…

Як і чим озброюють Крим. Частина перша – бойові кораблі

Як і чим озброюють Крим. Частина перша – бойові кораблі

Кого британський флот відправив у Чорне море?

Кого британський флот відправив у Чорне море?

Роль та місце «Джевелінів» у армії України. Безглуздість чергової #зради

Роль та місце «Джевелінів» у армії України. Безглуздість чергової #зради

Міноборони списали 4 судна ВМС. Що про них відомо?

28 дивізіон ПРС ВМС України Протипожежний катер «Борщів» (A722) Протипожежний катер «Євпаторія» (A728) Україна Флот

16 вересня 2019 року Наказом Міністра оборони №494 було списано 4 плавзасоби зі складу ВМСУ:

  • малий морський танкер «Фастів» (A760) проекту 1844Д, зав.№102, 1981 року побудови;
  • протипожежний катер «Борщів» (A722) проекту 364, зав.№366, 1954 року побудов;
  • протипожежний катер «Євпаторія» (A728) проекту 364, зав.№369, 1953 року побудови;
  • рейдовий катер «РК-1942» проекту 371У, зав.№902, 1984 року побудови.

З метою уникнення маніпуляцій та некоректного висвітлення даної події, варто зробити огляд  списаних плавзасобів, їх потенціалу та можливостей у складі вітчизняного флоту.

Малий морський танкер «Фастів» проекту 1844Д

У 1960-ті роки на ЦКБ «Волгобалтсудопроект» (нині ЦКБ «Вымпел») приступили до розробки проекту серії суден забезпечення для потреб ВМФ СРСР. До 1967 року проект був виконаний у трьох модифікаціях:

  • Танкера для доставки мазуту (проект 1844)
  • Танкера для доставки прісної води (проект 1844В)
  • Танкера для доставки дизельного палива (проект 1844Д)

Згодом, з’явився проект танкера для доставки мастила/мазуту (проект 1844М). Головний конструктором став В.П. Мітюгов, а спостерігачем від флоту –  капітан 1-го рангу Ю.Д. Макшанчіков.

Спочатку судна класифікувалися як морські самохідні наливні баржі. В подальшому перекласифіковані у морські наливні транспорти. Призначені для постачання мазутом, дизельним паливом, машинним маслом і водою кораблів флотів у пунктах постійної дислокації, на рейдах і в походах у ближній морській зоні. Танкери були допущені до плавання у водах з битим льодом. Серійне будівництво розгорнуто на Суднобудівному-судноремонтному заводі  ім. Комінтерну в Херсоні та на Суднобудівному заводі ім. Жовтневої революції в Хабаровську з 1972 року. Всього до 1987 року побудовано близько 29 корпусів.

Окрім Радянського Союзу танкери використовувалися флотами Південному Ємену (2 одиниці), Ефіопії (1 корпус) та Єгипту, де вони також будувалися в Александрії (всього 8 корпусів). Один корпус в результаті розвалу СРСР отримав Азербайджан. ВМС України, в результаті розподілу Чорноморського флоту, окрім «Фастова» отримали однотипне судно U759 «Бахмач» (до розподілу ВТН-81). Його було списано у 2013 році у зв’язку зі зношеністю більшості систем та механізмів та недоцільністю як подальшого утримання так і ремонту.

Опис конструкції:

Судно являє собою однопалубне, одногвинтове, дизельне судно з плавними обводами, крейсерською кормою і надлишковим надводним бортом. Поздовжня система набору йде по днищу, другого дна і головній палубі в середній частині судна. Поперечна система набору йде по бортах і кінцівках головної палуби.

Житлові та службові приміщення, а також ходова рубка, машинне насосне відділення розташовані в кормовій частині судна. У середній частині корпусу розташоване вантажне відділення, розділене поперечною і однієї поздовжньої переборки на чотири танки, загальною місткістю 606 м3. У носовій частині танкера є трюм для перевезення 5 тонн сухого вантажу, комори і шкіперська. Головна енергетична установка, розташована в кормовій частині судна, складається з головного дизельного двигуна 6ДР30/50-5-2, потужністю 600 к. с. при 300 об/хв, з приводом на один вал. Рушієм є бронзовий чотирьох лопатьний гребний гвинт діаметром 1,8 метра у поворотній насадці зі стабілізатором.

Для підтримки потрібних температур на судні передбачені системи: парового опалення, повітряного опалення та кондиціонування повітря. Пар в загальносуднову систему паропроводу надходить від автоматизованих котельних агрегатів при тиску 3 кгс/см². Також, пар з системи використовується для господарсько-побутових потреб. Котельна вода надходить від опріснювальної установки продуктивністю 5 тонн на добу. Повітряне опалення надходить в усі житлові приміщення, кают-компанію, їдальню, радіорубки. Їдальня і кают-компанія додатково обладнані системою кондиціонування повітря, а каюта капітана – незалежним кондиціонером. У житлових і громадських приміщеннях встановлені меблі з негорючих пластмас, синтетичних тканин і тришарових щитів (пластин-пінопласт-пластин). У службових приміщеннях стелажі виготовлені з легких сплавів.

На судах дві електромережі: одна змінного трифазного струму частотою 50 Гц і напругою 380 вольт, інша однофазна змінного струму частотою 50 Гц і напругою 127 вольт. Електроенергію виробляють два суднових дизель-генератора (ДГ) трифазного змінного струму напругою 400 вольт, потужністю по 100 кВт, і один дизель-генератор потужністю 50 кВт.

Для боротьби з пожежею в житлових та господарських приміщеннях танкер обладнаний декількома системами: автоматичною протипожежною водяною системою, системами пінотушіня і об’ємного пожежогасіння. Для боротьби з пожежею в машинному, котельному і насосному відділеннях є фреонова система об’ємного пожежогасіння.

Автоматизація процесів забезпечує експлуатацію судна без несення постійної вахти на постах управління механізмами, крім суміщеної ходової і штурманської рубки, де знаходяться: важелі управління судном, навігаційні прилади, пульти управління головним двигуном, стоянковим ДГ, компресорами і резервними насосами. Вахта на вантажному посту несеться тільки під час вантажно-розвантажувальних робіт. Для порятунку екіпажу розташовуються по два плоти типу ПСН-1 на борт і дві рятувальні шлюпки.

Короткі ТТХ:

Водотоннажність: 539 тонн (стандартна), 1127 тонн (повна)
Довжина: 53,8 м
Ширина: 9,72 м
Осадка: 3,37 м
Енергетична установка: дизельна одновальна; 1 дизель 6ДР30/50-5-3 (600 к. с.); 2 ДГ по 100 кВт та 1 ДГ 50 кВт
Швидкість: до 10 вузлів
Дальність ходу: 1500 миль (при 10 вузлах)
Автономність: до 10 діб
Екіпаж: 20 осіб (проектна кількість)
Озброєння: відсутнє
Радіотехнічне озброєння: 1 навігаційна РЛС «Дон»
Вантажопідйомність: 500 тонн

Малий морський танкер «Фастів» – при закладці “ВТН-38” був побудований в Херсоні (заводський №102) в 1981 році та увійшов до складу Чорноморського флоту.

1 серпня 1997 року за результатами розподілу Чорноморського флоту відійшов Україні. Був включений до складу ВМС України та отримав нову назву –  “Фастів” на честь міста обласного значення у Київській області. Судну присвоїли бортового номера “U760”. Базувалося на Стрілецьку бухту Севастополя. Організаційно входив до 18-го Дивізіону суден забезпечення. 20 березня 2014 році на судні був спущений прапор ВМС України, та піднятий прапор ВМФ Росії. 11 квітня 2014 року танкер “Фастів” без прапорів впізнання був виведений з Севастополя російськими буксирами за межі 12-ти мильної територіальної зони, де був переданий українському буксиру “Бакай” для буксирування до Одесу. З того часу судно базувалося там.

У 2018 році, в рамках переведення кораблів та суден на нову систему бортових номерів, судно отримало префікс «А», що означає його належність до допоміжного флоту.

Протягом довгого періоду служби у ВМС України танкер у більшості знаходилося біля причальної стінки. Виходи в море були рідкістю. Судно технічно не обслуговувалося та не ремонтувалося. Так, автору матеріалу не вдалося знайти підтвердження проведення хоча б одного докового ремонту корпусу за весь період служби судна у ВМС України! Неналежне та не регулярне технічне обслуговування призвело до зношення більшості систем та механізмів. Після 2014-го року судно перебувало в Одесі. За період з 2014-го року до моменту списання здійснило лічені виходи в море під час одного з який трапилася аварійна ситуація яка мало не призвела до затоплення судна. При цьому, швидкість ходу була мінімальна, дальність хочу, через аварійний стан судна була обмеженою, а сам корпус давав регулярні течі. Фактично, вихід в море “Фастова” був небезпечним для самого екіпажу!

Чи можливо було провести відповідний ремонт 38-ми річного судна? Напевно, так. Для цього потрібно було б: переварити повністю корпус нижче ватерлінії, вирізати та замінити значну частину корпусу вище ватерлінії та надбудови, відновити танки та систему подачі палива, відновити (або замінити) головну енергетичну установку та дизельні генератори, котли, опріснювальну установку, відновити (замінити) всі радіотехнічні засоби (зв’язок, навігацію), провести ремонт внутрішніх приміщень судна. Фактично – це створити новий танкер. При цьому, це однак будуть старі інженерні рішення та старий танкер. Вартість подібних робіт – десяток мільйонів гривень. А термін виконання може затягнутися на декілька років.

Щорічне утримання «Фастова» обходилося бюджету в декілька мільйонів гривень (уявіть, 10 членів екіпажу які отримують 10 тисяч грн зарплатні – це вже 1,2 млн грн! І це без врахування додаткових виплат та того, що екіпаж судна до 20 осіб!). При цьому, судно не здатне технічно виконувати поставлених завдань.

Протипожежні катери «Борщів» (A722)  та  «Євпаторія» (A728) проекту 364

Катери цього класу спочатку проектувалися з акцентом на забезпечення радіаційної та хімічної безпеки кораблів при веденні бойових дій. У 70-х роках військові кораблі ВМФ СРСР були оснащені штатними засобами захисту від зброї масового ураження, і дезактиваційні катера втратили свою актуальність, тому були переобладнані з акцентом на протипожежні завдання – гасіння пожеж на кораблях і суднах флоту та берегових об’єктах інфраструктури на віддалях до 200 метрів від води. Крім того, наявність потужних насосів, здатних відкачувати воду з відсіків затопленого судна, а також нагнітати повітря в понтони, дозволяє ПЖК вирішувати завдання суднопідйому.

Конструктивно катер однопалубний з втопленим півбаком і надбудовою по центру. Непотоплюваність забезпечена при заповненні одного будь-якого відсіку. Буксирний пристрій дозволяє розвивати тягове зусилля до 8 т. За запасами провізії і прісної води автономність для 26 осіб становить 5 діб. На озброєнні цього перебувало чотири лафетних стволи “ЛС-1”, ​​два переносних лафетних стволи “ПЛС-75”, дві установки пінно-хімічного гасіння “ПГ-50”, установки повітряно-пінного гасіння “ВПС-75”, установка вуглекислотного гасіння “СУМ-8”. Також, було зарезервовано місця для 12,7-мм кулеметів.

Всього з 1953 по 1967 рік було побудовано не менше 84 катерів. Окрім Радянського Союзу катери використовувалися у Болгарії (1 корпус), Індонезії (1 корпус), Іраку (1 корпус), Південному Ємені (1 корпус). Після розвалу СРСР 2 корпуси відійшли Азербайджану, 1 Грузії та 2 Україні.

Короткі ТТХ:

Водотоннажність: 145,9 тонн (стандартне), 180,8 тонн (повне)
Довжина: 34,9 м
Ширина: 6,5 м
Осадка: 1,85 м
Енергетична установка: дизельна трьовальна; 2 дизеля М50-6 по 900 к. с.; 1 дизель 6ЧСП23/30 450 к. с.; 2 ДГ-13 по 12,5 кВт
Швидкість: до 15,7 вузлів
Дальність ходу: 1050 миль (при 10 вузлах), 280 миль (при 15,7 вузлах)
Автономність: до 5 діб
Екіпаж: 24-26 осіб (проектна кількість)
Озброєння: відсутнє
Радіотехнічне озброєння: 1 навігаційна РЛС «Донец-2»
Спеціальне обладнання: 4 пожежні стволи по 200 куб. м/ч; водовідливні засоби 8х250 м3/год.

Протипожежний катер “Євпаторія” – “ПЖК-20” був побудований у Рибінську на суднобудівному заводі №341 (зав.№369 за іншими джерелами №357). Увійшов до складу флоту 1953 році. До 1977 року мав назву “ПДК-20”. З 15 листопада 1976 року входив до складу 162-го дивізіону 37-ї бригади аварійно-рятувальних суден. Під час поділу флоту в 1997 році відійшов Україні, де отримав нову назву “Євпаторія” та бортовий U728. З 2004 року катер входив до складу Центру пошуково-аварійно-рятувальних робіт ВМС Збройних Сил України. Базувався на озері Донузлав (Південна військово-морська база). У 2005 році катер залучався до надання допомоги суховантажу «Алушта» Бельського річкового судноплавства РФ, що сів на мілину поблизу Севастополя.

У березні 2014 судно було захоплене росіянами та в подальшому передане ВМС України. У період з 2014 по 2019 розташовувалося в Очакові. Інформації про виходи в море чи залучення до виконання профільних завдань знайти не вдалося.  До моменту списання, судно входило до 28-го дивізіону аварійно-рятувальної служби.

Протипожежний катер “Борщів” – при закладці “ПЖК-38” був побудований у Рибінську на суднобудівному заводі №341 (зав.№366 за іншими джерелами 369). Увійшов до складу флоту в 1954 році. До 1977 року мав назву “ПДК-38” (протипожежний дезактиваційних катер). Судно входило до складу аварійно-рятувальної служби (АРС) ЧФ з базуванням на Очаків. Під час поділу флоту в 1997 році, 1 серпня, відійшов Україні, де отримав нову назву “Борщів” та бортовий U722.

У 2005 З 2004 року катер входив до складу Центру пошуково-аварійно-рятувальних робіт ВМС Збройних Сил України. Базувався на Стрілецьку бухту Севастополя.

20 березня 2014 року на судні був спущений прапор ВМС України та піднято прапор ВМФ РФ. 30 квітня 2014 року “Борщів” без прапорів впізнання був поведений російськими буксирами зі Стрілецької бухти Севастополя для передачі українській стороні за межами 12-мильної зони і подальшого буксирування до Одеси. До моменту списання, судно входило до 28-го дивізіону аварійно-рятувальної служби.

На момент списання обом катерам було 65 та 66 років! За період служби у ВМС України автору тексту не вдалося знайти підтверджень проведенню докових та поточних ремонтів обох катерів. При цьому проектний термін служби перевищено у декілька разів! Всі без виключення системи та механізми суден вичерпали можливі терміни експлуатації. Обидва корпуси прогнили.

Рейдовий катер «РК-1942» (А932) проєкту 371У

Найбільш широко поширений післявоєнний проект малого роз’їзного катера в Радянському ВМФ. Розроблений в 1950 р в ЦКБ-20 проект “роз’їзного командирського і офіцерського катери для крейсерів” вийшов настільки вдалим і технологічним, що в період з 1950 по 2002 було побудовано кілька сотень корпусів проекту і його модернізованих варіантів, що використовувалися в тому числі і в народному господарстві.

Конструктивно представляє із себе катер зі сталевим круглоскулим корпусом і піднесеною сталевою рубкою в середній частині, з кубриком, пасажирським салоном і відкритим кокпітом. Корпус катера розділений перегородками на 5 водонепроникних відсіків. Моторне відділення розташоване в середній частині катера. Енергетична установка дизельна, з двигуном 3Д6 на 150 к.с. з реверс-редуктором, що працює на 1 вал з трилопатевим гвинтом фіксованого кроку. Завдяки порівняно великим водотоннажністю катер володіє хорошими морехідні якості.

Короткі ТТХ:

Водотоннажність: 9,83 тонн (стандартне)
Довжина: 12,56 м
Ширина: 3,23 м
Осадка: 0,63 м
Енергетична установка: дизельна одновальна; один 3Д6 на 150 к. с.
Швидкість: до 13,5 вузлів
Дальність ходу: 140 миль (при 13 вузлах)
Автономність: до 5 діб
Екіпаж: 2 особи (проектна кількість) + додаткове розміщення до 11 осіб
Озброєння: відсутнє
Радіотехнічне озброєння: відсутнє

Рейдовий катер «РК-1942», бортовий номер А932, побудовано у Рибінську в 1984 року (зав.№902). Відійшов Україні в результаті розподілу Чорноморського флоту та базувався на Одесу. Інформації про активне використання або технічний стан автору матеріалу знайти не вдалося. Однак, враховуючи стан ВМС та намагання Командування флоту максимально підтримувати на ходу та експлуатувати “живі” кораблі та катери, можна зробити припущення, що катер перебував у вкрай поганому технічному стані та не підлягав ремонту.

Замість висновку

Списані плавзасоби через вкрай низький технічний стан були не придатними для подальшої експлуатації. Можливий ремонт не лише коштував би десятки млн гривень, але й затягнувся на декілька років. Лише уявіть скільки всього потрібно зробити на судні якому 65 років , останні 20-ть з яких воно належно не ремонтувалося та не обслуговувалося!

Завдяки списання металобрухту флот зекономить ресурси які можна направити на відновлення чи модернізацію більш перспективних кораблів та суден. Екіпажами які проходили службу на даних плавзасобах можна доукомплектувати більш живі кораблі та катери. При цьому, з оптимізацією кількості суден мала б відбутися і оптимізація органів управління.

Також, не варто забувати, що цьогоріч ВМС отримає багатоцьове аварійно-рятувальне судно “Олександр Охрименко” потенціал якого значно перевищує можливості списаних плавзасобів щодо виконання пошуково-рятувальних операцій на морі.

Єдиною прикрістю у даній події є те, що дані плавзасоби, як у ряд інших на флоті не були списані у 2014-му році а утримувалися 5 років та “з’їдали” частину і так мізерного бюджету ВМС. Сподіваємося, ВМС України найближчим часом позбудеться решти “мертвих” суден та якісно оптимізує структуру надводних сил під ті завдання які ставляться перед флотом.

 

28 дивізіон ПРС ВМС України Протипожежний катер «Борщів» (A722) Протипожежний катер «Євпаторія» (A728) Україна Флот

Останні публікації автора

«Лагуна» отримає вітчизняну станцію розвідки «Мельхіор»

«Лагуна» отримає вітчизняну станцію розвідки «Мельхіор»

У Києві презентували концепт катеру з надміцного поліетилену HDPE

У Києві презентували концепт катеру з надміцного поліетилену HDPE

У Києві презентували «Кайра-150»

У Києві презентували «Кайра-150»

Міноборони списали 4 судна ВМС. Що про них відомо?

Міноборони списали 4 судна ВМС. Що про них відомо?

Як і чим озброюють Крим. Частина третя – допоміжний флот

Як і чим озброюють Крим. Частина третя – допоміжний флот

«Москіти» флоту США. Або, що потрібно ВМС України від США

«Москіти» флоту США. Або, що потрібно ВМС України від США

Чому Мінінфраструктури та міністр Омелян шкодять ВМС України?

Чому Мінінфраструктури та міністр Омелян шкодять ВМС України?

«Мілітарний 3.0». Або чому новий сайт це важливо

«Мілітарний 3.0». Або чому новий сайт це важливо

Як і чим озброюють Крим. Частина друга – оновлення флоту у 2018-му

Як і чим озброюють Крим. Частина друга – оновлення флоту у 2018-му

Що потрібно знати про фрегати «Олівер Хазард Перрі»? Частина перша.

Що потрібно знати про фрегати «Олівер Хазард Перрі»? Частина перша.

Чим французька армія замінює ПТРК Javelin?

Чим французька армія замінює ПТРК Javelin?

Пам’яті Владислава Волошина…

Пам’яті Владислава Волошина…

Як і чим озброюють Крим. Частина перша – бойові кораблі

Як і чим озброюють Крим. Частина перша – бойові кораблі

Кого британський флот відправив у Чорне море?

Кого британський флот відправив у Чорне море?

Роль та місце «Джевелінів» у армії України. Безглуздість чергової #зради

Роль та місце «Джевелінів» у армії України. Безглуздість чергової #зради