fbpx
Як і чим озброюють Крим. Частина п’ята – оновлення флоту у 2020 році
Тарас Чмут Тарас Чмут Голова правління Українського мілітарного центру

Останні публікації автора

Що відомо про судно розмагнічування «Балта»?

Що відомо про судно розмагнічування «Балта»?

Чи несе Каспійська флотилія Росії загрозу Україні?

Чи несе Каспійська флотилія Росії загрозу Україні?

Чому рішення по списанню корвета «Вінниця» правильне?

Чому рішення по списанню корвета «Вінниця» правильне?

Як і чим озброюють Крим. Частина п’ята – оновлення флоту у 2020 році

Як і чим озброюють Крим. Частина п’ята – оновлення флоту у 2020 році

Німецькі «Гепарди» для флоту України

Німецькі «Гепарди» для флоту України

Як і чим озброюють Крим. Частина четверта – оновлення флоту у 2019 році

Як і чим озброюють Крим. Частина четверта – оновлення флоту у 2019 році

Міноборони списали 4 судна ВМС. Що про них відомо?

Міноборони списали 4 судна ВМС. Що про них відомо?

Як і чим озброюють Крим. Частина третя – допоміжний флот

Як і чим озброюють Крим. Частина третя – допоміжний флот

«Москіти» флоту США. Або, що потрібно ВМС України від США

«Москіти» флоту США. Або, що потрібно ВМС України від США

Чому Мінінфраструктури та міністр Омелян шкодять ВМС України?

Чому Мінінфраструктури та міністр Омелян шкодять ВМС України?

«Мілітарний 3.0». Або чому новий сайт це важливо

«Мілітарний 3.0». Або чому новий сайт це важливо

Як і чим озброюють Крим. Частина друга – оновлення флоту у 2018-му

Як і чим озброюють Крим. Частина друга – оновлення флоту у 2018-му

Що потрібно знати про фрегати «Олівер Хазард Перрі»? Частина перша.

Що потрібно знати про фрегати «Олівер Хазард Перрі»? Частина перша.

Чим французька армія замінює ПТРК Javelin?

Чим французька армія замінює ПТРК Javelin?

Пам’яті Владислава Волошина…

Пам’яті Владислава Волошина…

Як і чим озброюють Крим. Частина п’ята – оновлення флоту у 2020 році

ВМФ Росії Крим Російська агресія Росія Суднобудівний завод «Затока» (м. Керч) Суднобудування Сусіди Флот Чорне море Чорноморський флот

З 2014 року Російська Федерація проводить активну мілітаризацію Чорного моря та тимчасово окупованого Криму. Команда «Українського мілітарного центру» детально відслідковує та фіксує усі надходження нових озброєнь на Чорноморський флот. Для ефективної протидії ворогу необхідно чітко розуміти які сили та засоби є в нього та на що він здатен.

З попередніми матеріалами циклу “Як і чим озброюють Крим” можна ознайомитися за посиланнями:

У п’ятому матеріалі з циклу проаналізуємо поповнення Чорноморського флоту в 2020-му році. Також, підсумуємо загальні показники надходжень з 2014 року.

На початок січня 2021-го року командою «Мілітарного» підтверджено надходження двох бойових кораблів та п’яти допоміжних суден забезпечення. Так, флот поповнився третім патрульним корветом проєкту 22160, третім малим ракетним кораблем проєкту 21631, морським буксиром, трьома великими гідрографічними катерами та черговим рейдовим буксиром. Через ряд проблем з промисловістю частина плавзасобів які очікувалися у 2020-му будуть зачислені до списків флоті вже в 2021-му. Коротко розглянемо кораблі та судна які надійшли вже у минулому році.

Патрульний корвет проєкту 22160 «Павел Державин»

Будівництво серії з шести патрульних корветів для ЧФ розпочалося у лютому 2014 році на Зеленодольському суднобудівному заводі. У 2018-му році Чорноморський флот отримав перший корпус – «Василий Быков», заводський №161. У 2019-му надійшов наступний корпус – «Дмитрий Рогачёв», заводський №162. Третій корабель – «Павел Державин» був закладений 18 лютого 2016 року на захопленому в Керчі суднобудівному заводі «Залив» (заводський №163). 21 лютого 2019 року спущений на воду та під буксирами переміщений до Новоросійської бази для проходження державних випробувань. 27 листопада 2020 року корабель урочисто зачислений до списків Чорноморського флоту з підпорядкуванням на окремий дивізіон патрульних кораблів 184-ї Бригади охорони водного району з припискою на Новоросійськ. Також, триває будівництво ще трьох корпусів проєкту 22160 зі здачею замовнику у 2021-23-х роках.

За призначенням та характеристиками проєкт 22160 відноситься до OPV-корветів (офшорні патрульні кораблі). Їх завдання – охорона територіальних вод та 200-т мильної виключної економічної зони, боротьба з контрабандою та піратством, проведення пошуково-рятувальних операцій а також охорона морських конвоїв та демонстрація прапору у визначених куточках світового океану.  Корвети оснащені навігаційною радіолокаційною станцією “Пал-Н” та РЛС “Позитив-МК”, протидиверсійною ГАК, системами протидії ПК-10 та ТК-25. Передбачена можливість розміщення палубного вертольоту Ка-27/29/52К чи БПЛА різного призначення. Також, у кормовій частині передбачено розміщення броньованого десантно-штурмового катеру проекту 02800.

На кораблях декларується можливість встановлення модульних контейнерів з крилатими ракетами комплексу «Калибр», «Оникс» або ПКР Х-35У «Уран».

Короткі ТТХ:
Водотоннажність: 1500 тон (стандартна), 1965 тон (повна)
Довжина: 94 м
Ширина: 14,3 м
Осадка: 4,4 м
Силова установка: 2 дизелі 16Д49 по 6000 к.с., 4 ДГ по 300 кВт, 1 ДГ 100 кВт, 2 ГФШ
Швидкість: до 25 вузлів (повна), до 16 вузлів (економічний хід)
Дальність ходу: 6000 миль при 16 вузлах
Автономність: до 60 діб
Екіпаж: 28-32 осіб + до 60 осіб додаткового персоналу
Озброєння: 1х1 76-мм АУ Ак-176МА, 8 комплектів ПЗРК 9К338 «Игла-С», 2 12,7-мм кулемети «Корд», 2 55-мм протидиверсійні гранатомети ДП-65 та 2 45-мм гранатомети ДП-64

Малий ракетний корабель проекту 21631 «Грайворон»

МРК проєкту 21631 «Буян-М» – російські багатоцільові ударні кораблі ближньої морської зони (фактично – корвети). Призначені для нанесення ударів крилатими ракетами «Калибр-НК» по береговим цілям на відстанях до 2500 км. Можуть використовуватися для патрулювання визначених районів, охорони баз та місць стоянок кораблів, боротьби з надводними кораблями (на відстані до 300 км важкими надзвуковими ПКР «Оникс») та суднами допоміжного флоту.

Розроблені на основі артилерійських кораблів проєкту 21630 «Буян», 3 з яких служать на Каспійській флотилії з 2006 року. При цьому водотоннажність виросла з 500 тон до 949. Через введення антиросійських санкцій довелося відмовитися від німецьких дизельних двигунів MTU та замінити їх китайськими аналогами від компанії HND, що негативно вплинуло за експлуатаційні характеристики кораблів та терміни введення їх до флоту. Габарити кораблів дозволяють переміщати їх між Каспійським, Балтійським та Чорним морями внутрішніми водними шляхами.

Незважаючи на не малий тоннаж, даний проект вважається не збалансований. Відсутність систем протичовнової оборони та обмежені засоби ППО роблять кораблі залежними від інших плавзасобів які мають їх прикривати або від берегових військ. Також, озвучуються побоювання щодо невисоких морехідних властивостей даного проєкту.

Чорноморський флот має у своєму складі три МРК проєкту 21631: «Вышний Волочек», «Орехово-Зуево» та «Ингушетия». МРК «Грайворон» закладено 10 квітня 2015 рокуна Зеленодольському СБЗ (заводський №639). Спущений на воду у квітні 2020 року, а 30 грудня зачислений до списків флоту з включенням до 166-го Новоросійського дивізіону МРК 41-ї Бригади ракетних катерів з базуванням на Севастополь.

Короткі ТТХ:
Водотоннажність:  949 тон
Довжина: 74,1 м
Ширина: 11 м
Осадка: 2,6 м
Силова установка:  4 дизелі CHD622V20 (по 3944 к.с.), 2 водомети
Швидкість: до 25 вузлів
Дальність ходу: 2500 миль при 12 вузлах
Автономність: до 10 діб
Екіпаж: 52 особи
Озброєння: 1х100-мм АУ А-190-01, 1х8 ПУ 3С14-21631 УКСК 3К14 (8 КР 3М14Т «Калибр» або ПКР «Оникс»), 2 ЗРК 3М-47 «Гибка Р» з ракетами від ПЗРК «Игла-1М/С», 1х(2х6) 30-мм ЗАУ АК-630М-2 «Дуэт», 2 МТПУ з 14,5-мм КПВ, 3 7,62-мм кулемета ПКМ.

Морський буксир проєкту 23470 «Сергей Балк»

Морський буксир «Сергей Балк» на ходу 04 жовтня 2020 року. Фото - А. Бричевський

«Сергей Балк» – головний корпус у серії з п’яти морських буксирів проєкту 23470, що будуються на ВАТ «Ярославський суднобудівний завод» за замовленням Міноборони Росії. Проєктант – АТ «ЦКБ» Балтсудопроект». Державний контракт на будівництво та поставку двох морських буксирів для флоту РФ укладено 24 березня 2014 року.

Буксир призначений для виконання морських буксирувань суден, плавучих об’єктів та споруд в льодах та чистій воді, проводку суден в акваторії портів та постановку до причалу, ескортних операцій у морі; гасіння пожеж на плавучих і берегових об’єктах, гасіння палаючого на воді палива, зняття з мілини кораблів і суден тощо. Проєкт має необмежений район плавання, робота в замерзаючих морях – відповідно до класу льодових підсилень Arc4. Автономність по запасах провізії становить 30 діб. Тяга на швартових становить близько 80 т. Судно оснащене вертолітним майданчиком на кормі та гідравлічним краном вантажопідйомністю 20 т (при вильоті стріли 13 м) з активною компенсацією качки.

«Сергей Балк» закладений 30 жовтня 2014 року (заводський №410), спущений на воду 27 грудня 2016 року. За умовами контракту, перший буксир мав бути поставлений на Чорноморський флот до 25 листопада 2016 року, другий – на Тихоокеанський флот до 25 листопада 2017 року. Проте, будівництво обох суден перетворилася на довгобуд у зв’язку з необхідністю переробки проєкту для заміни ряду обладнання західного виробництва через накладені на Росію санкції. На початку червня 2018 року судно доставлено до окупованого Севастополя де відбулася подальша його добудова на севастопольському СРЗ «Персей». 21 лютого 2020 року «Сергей Балк» увійшов до складу Чорноморського флоту з підпорядкуванням на 205-й Загін управління допоміжного флоту з базуванням на Севастополь.

Короткі ТТХ:
Водотоннажність:  3200 тон
Довжина: 69,75 м
Ширина: 15 м
Осадка: 5,2 м
Силова установка: дизель-електрична, 3 дизель-генератора по 2850 кВТ, 2 гвинто-рульові колонки
Швидкість: до 14 вузлів
Дальність ходу: 3000 миль при 14 вузлах
Автономність: до 30 діб
Екіпаж:  особи
Озброєння: відсутнє

Рейдовий буксир проєкту 705БМ «РБ-371»

Рейдовий буксир проекту 705БМ являє собою однопалубне судно з двовальною дизельною установкою, двома гвинтами регульованого кроку, розташованими в неповоротних насадках, двома рулями за насадкою. Призначений для буксування кораблів, суден та підводних човнів водотоннажністю до 1000 тон, виконання кантовочних робіт у вузкостях та на мілководді.

«РБ-371» побудований на Астраханському суднобудівному заводі (філіалу ЦС «Звёздочка»). Серійний №012. Розробник проекту – КБ «Вымпел». Закладений у 2018 році. В 2019-му спущений на воду та переданийна Чорноморський флот 24 липня 2020 року з базуванням на Новоросійську ВМБ. На Чорноморському флоті це вже другий подібний малий буксир. Перший – «РБ-370» (заводський №011) увійшов до складу ЧФ у 2019 році теж з базуванням на Новоросійську ВМБ.

Короткі ТТХ:
Водотоннажність: 86,5 тон
Довжина: 17,7 м
Ширина: 5 м
Осадка: 1,5 м
Силова установка:  двовальна дизелі Deutz BF6M1015MC на 680 к.с., 2 гвинта регульованого кроку у насадках; 2 дизель-генератора по 22 кВт
Швидкість: до 10 вузлів
Автономність: до 3 діб
Екіпаж: 6 осіб
Озброєння: відсутнє

Великі гідрографічні катери проєкту 23040 «Владимир Козицкий» та «Борис Слободник»

Великий гідрографічний катер проєкту 23040Г

Катери призначені для проведення високоточної площинної зйомки рельєфу дна та обстеження навігаційно-небезпечних об’єктів на глибинах до 400 метрів, зйомки рельєфу дна однопроменевими ехолотом на глибинах до 2000 метрів. Також, обслуговування всіх типів плавучих попереджувальних знаків, постановка (зйомки) всіх типів плавучих знаків вагою до 1,7 тони та завдовжки до 6,5 метрів, доставки особового складу, продовольства, ремонтних бригад на берегові засоби навігаційного обладнання, навігаційно-гідрографічне забезпечення рятувальних та пошукових операцій, лоцманська проводка і лідирування підводних човнів, великотоннажних кораблів в пунктах базування і на підходах до них.

Для підвищення маневреності катер обладнаний двовальною установкою з гвинтами фіксованого кроку, носовим підрулюючим пристроєм і здатний рухатися на малих ходах 4-6 вузлів необмежений час. На катері встановлена ​​сучасна інтегрована місткова система, що забезпечує всією необхідною інформацією з носового та кормового пультів управління. Керуючи катером з кормового пульта управління можна контролювати роботу палубної команди при зйомці та постановці плавучих засобів навігаційного обладнання, одночасно здійснюючи маневрування і спостереження за надводною обстановкою за допомогою РЛС і АІС дані від яких відображаються на моніторі на тлі електронної навігаційної мапи. Для площинної зйомки рельєфу дна і пошуку навігаційних загроз катер оснащений гідрографічним комплексом, до складу якого входять: багатопроменевої ехолот і однопроменевий ехолот, гідролокатор бокового огляду, система високоточного визначення координат місця і мареографа. Управління засобами зйомки рельєфу дна здійснюється з гідрографічного поста, розташованого в ходовій рубці.

Обидва катери поповнили Чорноморський флот у грудні 2020 року.

Короткі ТТХ:
Водотоннажність: 153,7 тон (стандартна), 192,7 тон (повна)
Довжина: 33,04 м
Ширина: 6,8 м
Осадка: 1,6 м
Силова установка: двовальна дизельна з гвинтами фіксованого кроку
Швидкість: до 13 вузлів
Озброєння: відсутнє

Великий гідрографічний катер проєкту 23370Г «Александр Фирсов»

Великий гідрографічний катер «Александр Фирсов» на ходу 28 жовтня 2020 року. Фото - А. Бричевський

Катер розроблений АТ «КАМПО» і ЗАТ «Квартет СПб» та є логічним розвитком катерів проєкту 23370М, які будуються для пошуково-рятувальних служб флотів. Призначений для виконання лоцмейстерских та гідрографічних робіт, постановки (зйомки) і обслуговування плавучих попереджувальних знаків, доставки обслуговуючого персоналу, ремонтних бригад, продовольства, палива та інших вантажів на берегові об’єкти, в тому числі розташовані на необладнаному узбережжі. Катер має можливість за допомогою ехолота оперативно проміряти глибини в місцях постановки плавучих знаків. Конструктивно являє собою катамаран з надбудовою на загальній палубі, з гідравлічним краном для робіт на кормі, висота борта на міделі – 2,9 м. Морехідність складає 4 бали, автономність по запасах води і провізії – 5 діб. Катамаран конструкція корпусу дозволила значно збільшити корисну площу палуби для розміщення гідрографічного обладнання.

Великий гідрографічний катер «Александр Фирсов» є першим у серії катерів. Закладений 07 серпня 2019 року на АТ «КАМПО» в Орєхово-Зуєво (заводський №502), після чого для остаточного складання в червні 2020 року був доставлений на Севастопольський морський завод. Спущений на воду 23 липня 2020 року в окупованому Севастополі. Після проходження випробувань 24 листопада 2020 року катер був зачислений до складу Чорноморського флоту з замиканням на 47-й район гідрографічної служби ЧФ.

Короткі ТТХ:
Водотоннажність: 150 тон (повна)
Довжина: 24,2 м
Ширина: 8,5 м
Осадка: 1,4 м
Силова установка: 2 дизелі по 380 к.с., 1 носовий підрулюючий пристрій
Швидкість: до 11,5 вузлів
Дальність ходу: 600 миль
Автономність: до 5 діб
Екіпаж: 9 осіб + 2 осіб додаткового персоналу
Озброєння: відсутнє

Загальні підсумки переозброєння з 2014-го року

Бойові кораблі та катери:

Тип

2014

2015 2016 2017 2018 2019 2020 Всього
Фрегати 2 1 3
Дизельні підводні човни 2 2 2 6
Середні розвідувальні кораблі 1 1
Патрульні корвети 1 1 1 3
Малі ракетні кораблі 2 1 1 4
Морські тральщики 2 2
Десантні катери 1 1
Патрульні/протидиверсійні катери 4 4 2 4 1 15

Висновки:

У 2020 році Росія продовжила планомірно посилювати Чорноморський флот. Головні зусилля направлені, як і в минулі роки, на посилення прибережних можливостей допоміжного флоту та кораблі для дій у дальній морській зоні, в першу чергу у водах Середземного моря.

Нові плавзасоби замінюють радянські кораблі та судна забезпечення, значна частина яких давно вичерпала свій ресурс та потребує заміни. При цьому, завдяки сучасним системам флот отримує вищі можливості при меншій загальній кількості вимпелів.

Накладені країнами заходу санкції суттєво вплинули на терміни здачі ряду плавзасобів а також негативно відобразилося на кінцевих характеристиках виробів.

Окрім оновлення корабельного складу ЧФ відбувається посилення морських частин Берегової охорони ФСБ та частин Росгвардії, на яких у тому числі покладено завдання забезпечення безпеки (у першу чергу протидиверсійної оборони) Керчинського мосту.

У 2021 році Чорноморський флот поповниться мінімум одним патрульним корветом, одним-двома МРК, декількома суднами забезпечення, що дозволить ще більше наростити бойові спроможності як у нашому регіоні так і Середземному морі.

ВМФ Росії Крим Російська агресія Росія Суднобудівний завод «Затока» (м. Керч) Суднобудування Сусіди Флот Чорне море Чорноморський флот

Останні публікації автора

Що відомо про судно розмагнічування «Балта»?

Що відомо про судно розмагнічування «Балта»?

Чи несе Каспійська флотилія Росії загрозу Україні?

Чи несе Каспійська флотилія Росії загрозу Україні?

Чому рішення по списанню корвета «Вінниця» правильне?

Чому рішення по списанню корвета «Вінниця» правильне?

Як і чим озброюють Крим. Частина п’ята – оновлення флоту у 2020 році

Як і чим озброюють Крим. Частина п’ята – оновлення флоту у 2020 році

Німецькі «Гепарди» для флоту України

Німецькі «Гепарди» для флоту України

Як і чим озброюють Крим. Частина четверта – оновлення флоту у 2019 році

Як і чим озброюють Крим. Частина четверта – оновлення флоту у 2019 році

«Лагуна» отримає вітчизняну станцію розвідки «Мельхіор»

«Лагуна» отримає вітчизняну станцію розвідки «Мельхіор»

У Києві презентували концепт катеру з надміцного поліетилену HDPE

У Києві презентували концепт катеру з надміцного поліетилену HDPE

У Києві презентували «Кайра-150»

У Києві презентували «Кайра-150»

Міноборони списали 4 судна ВМС. Що про них відомо?

Міноборони списали 4 судна ВМС. Що про них відомо?

Як і чим озброюють Крим. Частина третя – допоміжний флот

Як і чим озброюють Крим. Частина третя – допоміжний флот

«Москіти» флоту США. Або, що потрібно ВМС України від США

«Москіти» флоту США. Або, що потрібно ВМС України від США

Чому Мінінфраструктури та міністр Омелян шкодять ВМС України?

Чому Мінінфраструктури та міністр Омелян шкодять ВМС України?

«Мілітарний 3.0». Або чому новий сайт це важливо

«Мілітарний 3.0». Або чому новий сайт це важливо

Як і чим озброюють Крим. Частина друга – оновлення флоту у 2018-му

Як і чим озброюють Крим. Частина друга – оновлення флоту у 2018-му