fbpx
Нова турецька колісна БМП PARS Alpha 8×8
Андрій Харук Андрій Харук Військовий історик, доктор історичних наук, професор кафедри гуманітарних наук Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного

Останні публікації автора

Нова турецька колісна БМП PARS Alpha 8×8

PARS Alpha 8x8 БМП Бронетехніка БТР Туреччина

На початку січня цього року на World Defense Show 2024 в Ер-Ріяді (Саудівська Аравія) доволі знана турецька фірма FNSS представила нову ґенерацію свого бронетранспортера PARS – PARS Alpha 8×8. Сама конструкція PARS розвивається вже понад два десятиліття. У 2004 р. з’явився перший варіанта – чотиривісний. За два роки на ринок озброєнь вийшов тривісний PARS, а у 2015 р. з’явився і двовісний. Крім ЗС Туреччини, PARS експортувався до Малайзії (варіант 8х8) та Оману (8х8 і 6х6).

Поряд зі стандартними бронетранспортерами, випускаються і спеціальні варіанти. Наприклад, Оману постачались 120-мм самохідні міномети з артилерійською частиною швейцарського виробництва.

Власне, у тому вигляді, який представлявся в Саудівській Аравії, PARS Alpha 8×8 – це не БТР, а типова колісна БМП, причому досить важка – 34 тонни. Турбодизель потужністю 530 кВт в поєднанні з шестиступінчатою коробкою-автоматом дозволяє розігнатися на шосе до 115 км/год. Машина вміщає 12 осіб, у тому числі трьох членів екіпажу.

Що цікавого закладено в конструкцію PARS Alpha 8×8? Перш за все, конструктри декларують прагнення до забезпечення максимальної тактичної і стратегічної мобільності. Машина має усі чотири керовані осі. Гідропневматична підвіска дозволяє регулювати кліренс – завдяки цьому не тільки підвищується прохідність, але й покращується стратегічна мобільність (машина може «присідати», щоб вміститись у військово-транспортному літаку).

Інша цікавинка – це компонування. В більшості сучасних колісних БТР/БМП (та й гусеничних, зрештою, теж) водій розташовується в передній частині, поряд з моторно-трансмісійним відділенням. А от у PARS Alpha 8×8 останнє займає усю передню частину, а робочі місця водія і командира знаходяться за ним, як у звичайному автомобілі з капотним компонування. Таке компонування дає переваги з точки зору захищеності екіпажу: двигун слугує додатковим захистом від обстрілу, а розміщення робочих місць водія і командира над другою віссю суттєво поліпшує їхні шанси вціліти при підриві на міні.

Ще одне цікаве рішення – відмова від традиційних перископів для водія і командира. Замість них застосовані оглядові щілини з броньованим склом – вузькі, але довгі, які забезпечують поле огляду 180º. З точки зору ергономіки їхнє використання значно менше втомлює членів екіпажу, ніж тривале користування перископом.

PARS Alpha 8x8 обладнаний баштою TEBER II 30/40, в якій встановлена гармата Mk.44 Bushmaster калібру 30х173 або 40х180 мм. Її швидкострільність становить 200 постр./хв, готовий до стрільби боєкомплект – 200 снарядів. З гарматою спарений 7,62-мм кулемет (600 набоїв). Діапазон кутів вертикального наведення цієї установки становить від -10 до +45º.

Додатково на башті встановлена дистанційно керований модуль ORCWS, головне призначення якого – ближня оборона машини від ворожої піхоти а також боротьба з дронами (цьому сприяє великий діапазон кутів вертикального наведення – від -50 до +85º). В модулі встановлюється 7,62- або 5,56-мм кулемет (боєкомплект, відповідно, 500 або 800 набоїв). Прицільне обладнання модуля ORCWS може використовувати командир для цілевказання навідникові при веденні вогню з основного озброєння. По боках башти встановлені дві пускові установки ПТКР (їх тип мені знайти не вдалось). Модуль TEBER II 30/40, крім сучасного прицільного комплексу, має й власне джерело електроживлення (акумулятор), що робить модуль цілком автономним.

Характерна особливість модуля TEBER II 30/40 – це можливість його виконання як у варіанті двомісної башти, так і безекіпажного дистанційно керованого модуля.

Багато уваги приділено захищеності машини. Рівень броньового захисту офіційно не оголошувався. PARS Alpha 8×8 має незвично велику кількість димових гранатометів – аж 16 стволів калібру 76 мм. Вісім з них встановлені на башті, а ще вісім – в задній частині корпусу.

Машина обладнана детектором лазерного опромінення та акустичним детектором звуку пострілів. PARS Alpha 8×8 має і систему активного захисту (класу hard-kill) Aselsan AKKOR. Система включає радар з чотирма фазованими антенними решітками, які забезпечують коловий огляд і виявлення протитанкових керованих ракет та інших загроз для машини. Засоби ураження системи AKKOR знаходяться у двох двозарядних поворотних пускових установках, змонтованих в кормовій частині башти.

На базі PARS Alpha 8×8 пропонується широка гама машин іншого призначення: машина вогневої підтримки з двомісною баштою Cockerill 3105 зі 105-мм гарматою, або Cockerill CSE 90LP або LCTS 90MP з 90-мм гарматою; самохідний міномет з двоствольною 120-мм системою AMOS; ЗСУ з 35-мм двоствольною системою Aselsan KORKUT; самохідний ЗРК; інженерна машина; КШМ. Пропонуються і альтернативні варіанти бойових модулів для базової БМП.

PARS Alpha 8×8 – це приклад колісної БМП у вищому якісному (і ціновому) сегменті, максимально «запакованої» новітніми засобами озброєння та бортового обладнання. Її створення наочно демонструє можливості турецької військової промисловості, яка досягла дуже суттєвих успіхів за останні три десятиліття.

 

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9

Приватбанк: 4731 2196 4166 1818

PARS Alpha 8x8 БМП Бронетехніка БТР Туреччина

Останні публікації автора