Роль та місце «Джевелінів» у армії України. Безглуздість чергової #зради

Час читання:1 хвилина

Останні дні у більшості провідних ЗМІ країни з’явилися матеріали про те, що американські протитанкові ракетні комплекси FGM-148 Javelin  «не будуть відправлені в АТО», та «США бояться потрапляння комплексів до терористів/росіян».  Першоджерелом цієї інформації є матеріал The Wall Street Journal. Спробуємо  коротко описати можливу роль та місце цих ПТРК у нашій армії.

Комплекс FGM-148 Javelin – розроблений американськими компаніями  Raytheon та Lockheed Martin і є першим у світі серійним  ПТРК 3-го покоління. Призначений для ураження бронетехніки, стаціонарних укріплень, завислих вертольотів чи інших подібних цілей. Прийнятий на озброєння у США у 1996 році. Головна відмінність комплексів 3-го покоління від 2-го полягає у наявності інфрачервоної голови самонаведення (ІЧ ГСН) та реалізації принципу «вистрілив і забув» – тобто, оператору «Джевеліна» після захоплення цілі достатньо натиснути «пуск» і ракета сама вразити ціль. У комплексах 2-го покоління (до яких відносяться вітчизняні «Стугна» та «Корсар») оператор після захоплення цілі і натиснення «пуск» має продовжувати утримувати ціль в умовному «перехресті» прицілу та вручну корегувати ракету якщо ціль зміститься. При цьому сигнал управління може передаватися по дротам («Фагот», «Метіс») чи по лазеру який б’є у задню частину ракети (вітчизняні «Стугна», «Корсар»).  Окрім армії США система стоїть на озброєні у десятку країн – Великобританії, Австралії, Кореї, Йорданії, Литві, Новій Зеландії, Норвегії, Естонії та інших. В очікувані на комплекси знаходиться Грузія, яка планує купити 72 пускові та 410 ракет (у двічі більше аніж Україна).

На сьогодні у Збройних силах України знаходиться значна кількість як переносних так і возимих ПТРК. У тотальній більшості це радянські комплекси 9К111 «Фагот» і 9К115 «Метіс» та нові вітчизняні «Стугна-П» від КБ «Луч» частка яких надзвичайно мала, але які продовжують  щороку надходити у війська. У кожному батальйоні (мотопіхотному, механізованому, ДШВ, МП) існіє протитанковий взвод (ПТВ) з 6-ма переносними комплексами, також, можлива наявність ПТРК у ротах вогневої підтримки (РВП) батальойонів та загонів спеціального призначення Сил спец операцій. Загальна потреба у сучасних комплексах складає сотні одиниць.

У кінці грудня минулого року з’явилася інформація, що США готові продати України 35 пускових установок та 210 ракет до них, загальною вартістю у 47 млн $ (~ 1 млрд 300 млн грн). Чи багато це? Для 250-ти тисячної армії – ні. Але для зупинки танкового прориву на певному напрямку фронту – достатньо. FGM-148 Javelin  – складний технологічний виріб, який потребує висококваліфікованого розрахунку, відповідних умов зберігання та обслуговування. Без відповідно підготовленого операторів всі переваги комплексу можуть бути знівельовані. У нас вже є успішний приклад з отриманням західної допомоги яку було знівельовано через неефективний розподіл між частинами та низьку підготовку розрахунків – БПЛА RQ-11B Raven (оператором якого є автор матеріалу).

Яке місце мають посісти “Джевеліни” у нашій армії?

В першу чергу потрібна якісна підготовка розрахунків та розуміння керівництвом як ефективно застосовувати комплекси. Первинне навчання можливе у відповідних центрах у США, де готуватимуть інструкторів та частину розрахунків які в подальшому будуть готувати особовий склад в Україні. Подібна схема була з підготовкою екіпажів на RQ-11B Raven, коли представники військового інституту Корольова (м. Житомир) вчилися в США а потім вже на своїй базі вчили більшість операторів ЗСУ.  Оператори мають бути попередньо відібрані та мати бажання працювати саме з цими комплексами.

Як максимально ефективно використати потенціал комплексів? Розпорошувати їх по частинам сенсу немає. Потрібно створити оперативний мобільний резерв, який зможе бути швидко перекинутий на будь-який загрозливий напрямок фронту задля нейтралізації бронетанкової загрози. При цьому, комплекси Javelin  мають бути доповнені вітчизняними “Стугна-П”, які мають у дечому кращі характеристики (дальність та бронепробивність) та будуть взаємодоповнювати один одного. Для цього комплекси мають надійти у десантно-штурмові частини та морську піхоту – частини високої мобільності, а також у обмеженій кількості у підрозділи ССО. Це дозволило б тримати їх у відносній безпеці і в той же час використовувати там де можливе скупчення бронетехніки противника.

Замість висновків:

«Джевеліни»  – це більше політичний крок, аніж реальний вплив на потенціал Збройних сил. Отримання нами цих комплексів має продемонструвати світу, що Україну сприймають як країну-партнера якій можна продавати сучасну зброю, яка може виконувати умови контрактів та зберігати комерційні таємниці. Також, це є знаком для Росії, що США готові посилювати озброєння України сучасною зброєю у випадку ескалації конфлікту.

Голова правління Українського мілітарного центру Регіональний координатор у громадській мережі Опора


Коментар

  1. Борман 6 лютого, 2018 at 20:16 -

    ” Якісно, а що не так?” То як там з підготовкою?))) Довелось навчатись в ЖВІ?

  2. Тарас Чмут 24 січня, 2018 at 12:48 -

    Всі борти що отримала Україна були RQ-11B. Версія DDL була у американців на навчаннях Сі Бриз минулого року (в мережі є чимало фото звідтіля).

    Власне я ніде і не говорив, що Україна отримували інших версій окрім В

  3. kharkiv_77 8 січня, 2018 at 15:19 -

    Щодо БПЛА Raven, навіть з професійними операторами це – застаріла техніка, а більш того, навіть деякі наявні функції в переданих в Україну було чомусь заблоковано. Сподіваємося, що з Джавелінів почнеться нормальне ставлення західних партнерів.

    • Борман 8 січня, 2018 at 20:00

      Нормальний БпЛА, аби руки не криві були та з головою оператор дружив. Теж цікаво, які функції заблоковано?

      • kharkiv_77 8 січня, 2018 at 22:31

        Не фуфло, звичайно, але проти скільки-небудь технологічного супротивника на сьогодні не актуальне рішення. Роздільна здатність камери слабка, здалеку небагато чого побачиш. Проти РЕБ і так не дуже стійкий, а деякі заблоковані функції відносно зв’язку (принаймні на апаратах, про які я чув) ще більш загострюють цей аспект.

        • Тарас Чмут 11 січня, 2018 at 14:45

          Ви можете назвати які саме функції були заблоковані? Чи в яких режимах були обмеження? Тому що поки, Ваші слова це пустий звук. Я оператор RQ-11B, при мені всі отримували і прошивали свої комплекси, всі разом на них вчилися і літали не один раз…

          • kharkiv_77 11 січня, 2018 at 23:08

            Звук не пустий, просто я не вважаю доцільним писати подробиці в інтернеті. Добре, відповім: по екземплярах, про які я знаю, обмеження стосуються кількості доступних каналів зв`язку.

            • Глашатай 23 січня, 2018 at 11:49

              В інтернеті дісно, деталі відображати не потрібно. Хоча інформації про Рейвен в неті предостатньо, но хай кацапи-рашиССти самі її шукають та переводять, бо з англійським у них не дуже все гаразд… ;))

            • Тарас Чмут 18 січня, 2018 at 19:53

              У RQ-11B 8 каналів зв’язку на різних частотах. Перед початком роботи оператор вибирає канал на борту і перевіряє відповідність каналу на пульті. Перемикач каналів знаходиться під крилом. Пробачте, але Ви хочете сказати, що американці “обрізали” якісь канали нам?))

              • kharkiv_77 24 січня, 2018 at 04:03

                Так, ви дуже проникливі, саме це я хотів сказати. Мені невідомо, чи то навмисне нам обрізали, чи воно й раніше у них самих не все працювало, і як воно на інших екземплярах. Якщо у вас все працювало – добре. І якщо ви хочете сказати, що хтось не зміг знайти перемикач, то ні, це не той випадок. І якщо ця тема вас дуже цікавить у подробицях, залиште якісь координати, а я запропоную зв`язатися з вами людині, яка безпосереднью працювала з апаратами. Щоб не через мене і не через загальний доступ в інтернеті. А поки що я видаляю подробиці з мого повідомлення, пропоную і вам зробити те ж саме.

                • Тарас Чмут 24 січня, 2018 at 12:45

                  То озвучте який з 8-ми каналів був “обрізаний”?)) Бо це звучить як повний брєд. Я знаю ці частоти (не хочу тут писати зайвий раз), але там немає нічого особливого. з тими комплексами з якими я стикався все було більш-менш нормально. Як і будь-яка техніка, вони не ідеальні, десь якісь канали ловили краще якісь гірше, на інших місцевостях навпаки. Так само і “тушки” – одні більш кращі інші більш гірші. Але це суті не міняє. Це є такий комплекс. Впринципі, наші вітчизняні БПЛА працюють так само.

                  Тут немає нічого секретного чи непублічного.

                  • kharkiv_77 3 лютого, 2018 at 21:17

                    Спеціально запитав. Канали фізично не були відключені, але частоти було прошито таким чином, що повноцінно користуватись можливо було лише одним каналом.

                    • Тарас Чмут 4 лютого, 2018 at 14:43

                      Я літав на 2-х комплексах і ми літали на різних каналах. Можливо, це особливості тієї тушки з якої літали або місцевості де то відбувалося…

                      • Борман 6 лютого, 2018 at 20:19

                        Підтверджую роботу на різних каналах. Все ОК.

    • Тарас Чмут 8 січня, 2018 at 16:10

      Які ж функції було заблоковано?)

  4. Oleksandr Valovyi 8 січня, 2018 at 15:17 -
  5. Борман 8 січня, 2018 at 00:24 -

    Та да…. ЖВІ готують дуже якісно…. як уміють))

    • Глашатай 9 січня, 2018 at 10:17

      Якісно, а що не так? Чи просто побазікати треба, як баба на базарі…..
      Рейвен старий комплекс, знятий з озброєення в ЗС США.

      Вже давно використовується нові його модификації. Інформація телеметрична передається не в закритому режимі, на малу дальність, проти РЕБ – дуже слабкий.

      Готовлять нормально. Специ не мають нарікань. Все конкретно залежить від розрахунку.
      Якщо він сильний, то і результат покаже, але комплекс МОРАЛЬНО вже застарів, таже Фурія виконує завдання більш якісно.

      Маю честь!

      • Тарас Чмут 18 січня, 2018 at 19:57

        Не правда, Рейвени й досі використовуються у США. Так, минулого року на Сі Бризі був їх взвод БПЛА з Рейвоном. Також, комплекс використовується десятком інших країн.

        Комплекс має свою нішу і своє призначення.

        • Глашатай 20 січня, 2018 at 19:35

          Ні, не правда.
          Ті Рейвени, що були безкоштовно передані нашій армії, в армії США вже не застосовуються декілька років, здані на склади.
          Тому вони і передані нам.
          Самі вони використовують іншу модифікацію Рейвена.
          Як що не знаете, як насправді, краще не пишите.
          Розбирався в цьому питанні особисто.

          Ви бачили, з якою модфікацієї приїзджали амеріканці, як вона називалася?
          Напишить….

          • Тарас Чмут 21 січня, 2018 at 15:56

            Рейвени що передавали нам були не б/у і не з запасів армії, а воного виробництва. Я тримав їх у руках і бачив дати випуску на них.

            Вони були з DDL.

            P.S. Я оператор RQ-11B, якщо що;)

            • Глашатай 23 січня, 2018 at 09:40

              І ще питання, вибачте.

              Вас на якій версії особисто готовили?

              • Тарас Чмут 24 січня, 2018 at 12:45

                RQ-11B, але якби дали DDL – то проблем з освоєнням не було б.

                • Глашатай 24 січня, 2018 at 15:34

                  Це зрозуміло. Просто ми вели бесіду, що були поставлені в Україну модифікації, які вже не використовувалися в армії США, які і були виведені з експлуатації.

                  Це ваше відео?

                  • Тарас Чмут 24 січня, 2018 at 19:25

                    Ми вели розмову про “Рейвен” а не модифікації;) Я писав, що КОМПЛЕКСИ використовуються у США. Але я не писав, що саме RQ-11B.

                    • Глашатай 25 січня, 2018 at 16:58

                      Доброго дня!
                      Може десь я не чітко сказав чи визначив, але я мав на увазі ті комплекси, що були поставлені Україні.
                      Я мав на увазі, що нам були поставлені комплекси у версії 11В, які вже в США не використовуються, бо вони використовують вже DLL версії і Пуму. Поки ми балакаєм про БПЛА безпосередньої вогневої підтримки (до інших класів не переходимо).

                      Про те я і написав. А Ви сказали, що бачили у морпіхів США Рейвен у DDL версії, про що я нічого проти не маю. Але, сугубо моя особиста думка, що Рейвен, особливо 11В МОРАЛЬНО застарів, хоча їм можливо виконання завдань вогневої підтримки піхоти. Все залежать від рівня підготовки розрахунку (екіпажу).
                      Вважаю, що та же Фурія більш якісно виконає завдання…. Моя особиста думка.

                      Весь діалог начався не з цієї проблеми, а з цього:
                      “..Та да…. ЖВІ готують дуже якісно…. як уміють))…..”

                      На що я відповів:
                      ” Якісно, а що не так? Чи просто побазікати треба, як баба на базарі…..
                      Рейвен старий комплекс, знятий з озброєння в ЗС США.

                      Вже давно використовується нові його модификації. Інформація телеметрична передається не в закритому режимі, на малу дальність, проти РЕБ – дуже слабкий.

                      Готовлять нормально. Специ не мають нарікань. Все конкретно залежить від розрахунку.
                      Якщо він сильний, то і результат покаже, але комплекс МОРАЛЬНО вже застарів, таж Фурія виконує завдання більш якісно……”

                      Що не так, Тарасе?
                      Я хотів відповісти Борману, що готують в ЖВІ нормально, все залежить від здатності і БАЖАННЯ людини(військовослужбовця) навчитися….. Я про це мав на увазі в своїй відповіді.
                      Ви побачили іншу частину моєї відповіді і заперечили мені.
                      Маєте право, ми ж обговорюємо проблему і в таких випадках всі думки треба вислухати….
                      Бо мета у нас одна – вистояти та перемогти в цій війні.
                      І ми це обов’язково зробимо, повинні зробити……

                      • Борман 6 лютого, 2018 at 20:35

                        А що там у Фурії з каналами відео? Чи може вкурсі як вона в РЕБі працює? Є ньюанси?)) Та не в тому річ, чим більше безпілотників у нас, тим більше проблем у них.
                        Я прост вважаю, що при роботі з технікою (будь якою) дУже багато залежить від рівня підготовки оператора. Равен – правильний комплекс. Є ньюанси… але всерівно правильна техніка))

                      • Тарас Чмут 25 січня, 2018 at 21:58

                        Тоді так, Ви праві, про використання у ЗС США версії B у мене інформації немає. Лише DDL та більш потужніший комплекс “Пума”.

                        Ніша для RQ-11B все ж є. Головна перевага – наявність тепловізійної голови. Але треба чітко розуміти нішу комплексу – це рота/батальйон, не далі. І дуже-дуже багато залежить від підготовки екіпажу. В умілих руках цим комплексом можна дуже багато всього зробити…

                        Про підготовку. К-ть практичних польотів мала. Часу мало було для такої кількості людей. Практику корегування арти відпрацювали 2-3 екіпажі від сили і то один раз. Всі екіпажі готували на 1 комплексі, а екіпажів було понад 20 (це по 2-3 людини). В одній кучі готували “американців” які вчилися у США і наших, а це дуже не сприяло навчальному процесу. Хоча, маю віддати належне, офіцери там більш-менш толкові і ініціативні. Намагалися по максимуму витягнути ситуацію, хоча і всі розуміли, що після навчання лише “американські” екіпажі готові до самостійної роботи.

Авторизація
*
*
Генерація паролю
%d блогерам подобається це: