fbpx
Шведські літаючі радари
Андрій Харук Андрій Харук Військовий історик, доктор історичних наук, професор кафедри гуманітарних наук Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного

Шведські літаючі радари

Saab Авіабудування Авіація Енциклопедія Європа Літак ДРЛВ РЛС Світ Швеція

В сучасній повітряній війні важливу роль відіграють «літаючі радари» – літаки далекого радіолокаційного виявлення і управління (ДРЛВіУ), а в західній номенклатурі – Airborne Early Warning & Control (AEW&C). Ще до 80-х років минулого століття вони були «іграшкою для багатих» – наприклад, «повнорозмірні» літаючі радари Е-3 «Сентрі», крім США, придбали лише Саудівська Аравія, НАТО (до спілки) і пізніше – Велика Британія і Франція. Менш заможні союзники США могли розраховувати на «компактні» літаки Е-2 «Хокай», які у ВМС США використовувались з авіаносців, а в інші країни постачались у береговому варіанті. Але у 80-х роках стався технологічний прорив – розвиток мікроелектроніки суттєво спростив і здешевив створення потужних радарів повітряного базування, які, до того ж, стали значно компактнішими. Це дало поштовх до створення літаків AEW&C нової ґенерації. А піонером в цій галузі стала Швеція.

У квітні 1981 р. шведська Агенція перспективних оборонних технологій (FMV) ініціювала програму створення авіаційного комплексу раннього радіолокаційного виявлення. Головним мотивом такого рішення було прагнення забезпечити виявлення цілей на малих висотах – створення мережі відповідних наземних РЛС визнали надто дорогим. Додатковим завданням літака мало стати також виявлення надводних цілей.

Завдання створення радара FSR-890 «Еріай» доручили компанії «Еріксон Майкровейв Системз» (зараз – частина концерну «Сааб»). Носія мало надати міністерство оборони. Стандартною вимогою була можливість оперування з автострад, тобто літак мав бути досить легким. Це накладало відповідні обмеження на радар. І треба сказати – «Еріксон» з завданням справився. Замість традиційної «тарілки» над фюзеляжем, його конструктори створили легку, довгу і вузьку (розмір апертури 7,9х0,9 м) антену, яка монтувалась над фюзеляжем на чотирьох пілонах і закривалась легким пластиковим обтічником. Був, щоправда, один нюанс: нерухома антена мала мертві зони в передній і задній напівсферах, але цей недолік планували мінімалізувати за рахунок відповідної зміни курсів під час патрулювання.

У 1985 р. з «Еріксоном» підписали контракт на створення демонстратора РЛС. Станція мала працювати в діапазоні S (3,1-3,3 МГц). Антена складалась зі 192-х (96х2) незалежних приймально-передавальних модулів, побудованих на основі арсеніду галію. Модулі монтувались в несучій конструкції зі скловолокна. Сектор огляду становить по 60 градусів на кожен бік. Радар з системою обробки інформації EGIS може викривати винищувачі на відстані до 300 км, а крилаті ракети – до 100 км. Одночасно можна супроводжувати до 300 цілей.

Прототип РЛС у 1988 р. змонтували на спеціально пристосованому (посилений фюзеляж, переобладнаний салон для розміщення обладнання і робочих місць операторів, під фюзеляжем підвісили контейнер з допоміжною силовою установкою) двомоторному пасажирському турбогвинтовому літакові «Ферчайлд» «Метро ІІІ», який у ПС Швеції отримав позначення Тр88. Серійні ж літаки будувались на базі схожих за параметрами пасажирських машин «Сааб» 340В. В березні 1993 р. FMV замовила перший такий літак, а в грудні – ще три машини, плюс дві резервні – пристосовані для монтажу радарів, але без них.

Перший планер «Сааб» 340В, пристосований для встановлення РЛС, був готовий вже в січні 1994 р., а в листопаді 1997-го, після циклу випробувань, літак (вже повністю обладнаний) передали ПС Швеції. Машина отримала військове позначення S100B «Аргус». Останній з чотирьох літаків у цій конфігурації передали замовникові в листопаді 1997-го. Усі «Аргуси» увійшли до складу 72-ї ескадрильї спеціальних літаків 7-ї авіаційної флотилії (авіабаза Сотенес, в центрі південної частини Швеції).

Saab 340B

В первісній конфігурації S100B мав лише одну консоль оператора, але зазвичай польоти відбувались без нього – інформація від РЛС через модуль автоматичного пересилання даних TARAS передавалась одразу на землю – в центр управління відповідного сектора ППО. У 2005 р. на «Аргусах» додатково встановили систему радіотехнічної розвідки фірми «Томсон-CSF» (нині «Талес»), а у 2009-му модернізовано радар до стандарту ASC-890, встановлено по три консолі операторів, а також модулі передачі даних, які працюють в стандарті «Лінк-16». Удосконалені літаки отримали позначення S100D.

У 2008 і 2010 рр. два вживаних «Аргуси» в комплекті з партіями винищувачів JAS39C/D «Гріпен» купив Таїланд. Передача машин замовникові відбулась в грудні 2010-го і жовтні 2012 р. Таїландські «Аргуси» служать в 702-й ескадрильї 7-го крила (авіабаза Сурат Тані на півдні країни). Ще два вживаних S100D в листопаді 2009 р. придбали ОАЕ (передані замовнику у 2010-2011 рр.). У 2015 р. планувалось їх модернізувати, однак цей намір не реалізували у зв’язку з купівлею нових літаків AEW&C. В грудні 2000 р. еміратські «Аргуси» вивели з експлуатації і повернули Швеції. А оскільки й ця країна заміняє старіші машини AEW&C на більш сучасні, то ймовірно незабаром у цієї пари «Аргусів» з’явиться новий власник – Польща, яка заявила про такий намір у травні 2023 р.

Спираючись на досвід створення літака AEW&C на базі «Сааб» 340В, шведи вже в 1996 р. почали роботу зі створення аналогічної машини на базі іншого турбогвинтового літака місцевих повітряних ліній – «Сааб» 2000. Він був важчим, мав значно більшу максимальну і крейсерську швидкості, а також тривалість і дальність польоту. Новим носієм справа не обмежилась – радар теж удосконалили. Модифікована антена забезпечувала огляд в секторах по 75 градусів на кожен бік. Інструментальна дальність дії радара зросла до 450 км. Винищувача тепер можна було помітити за 350 км, а крилату ракету – за 200 км. Надводні кораблі радар міг засікти на відстані 300-350 км. Нове програмне забезпечення підвищило надійність роботи РЛС за умов застосування противником активних завад. Літак отримав систему РТР HES-21, а також комплекс самооборони в складі станцій попередження про лазерне опромінення LWS-310, про ракетний обстріл MAW-300 і пристроїв відстрілу хибних цілей BOL – усі ці елементи створені і випускаються «Саабом». Крім цього, машину обладнали системою дозаправки в повітрі.

Saab 2000 AEW&C

Літак «Сааб» 2000AEW&C в 1996 р. представили на конкурс ПС Республіки Корея, за результатами якого планувалось придбати чотири машини. Однак через азійську економічну кризу конкурс довелось скасувати. Тож першим покупцем цих літаків став Пакистан. У червні 2006 р. ця країна замовила чотири «Сааб» 2000AEW&C, які надійшли в період між груднем 2009-го і січнем 2011 рр. Літаками укомплектували 3-тю ескадрилью на авіабазі Камра-Міньяс (на півночі країни). В серпні 2012 р. ця авіабаза зазнала атаки ісламських терористів, внаслідок якої літаки «Сааб» 2000AEW&C були пошкоджені, а одного навіть довелось списати. В травні 2017 р. Пакистан замовив ще три таких літаки, які були поставлені до кінця 2018 р. У травні 2020 р. «Сааб» оголосив про підписання з Пакистаном додаткового контракту на постачання до 2024 р. невказаної кількості літаків «Сааб» 2000AEW&C. Однак наскільки можна судити, виконання цього контракту поки не почалось. Другим замовником «Сааб» 2000AEW&C стала Саудівська Аравія, як в грудні 2010 р. замовила два таких літаки. Вони надійшли до 60-ї ескадрильї.

  S100D «Сааб» 2000AEW&C
Тип двигунів GE CT7-9B RR/Allison AE2100A
Потужність, кВт 2х1305 2х3095
Максимальна злітна маса, кг 13155 22800
Крейсерська швидкість, км/год / на висоті, м 467/7600 650/7600
Швидкість патрулювання, км/год / на висоті, м 296/8000 300/7600
Дальність польоту, км 1730 2870
Тривалість польоту, год 6 9,25

Спектр літаків AEW&C, обладнаних шведськими радарами, не обмежується двома моделями турбогвинтових «Саабів» – ці РЛС встановлюються і на реактивних літаках. Але про них – трохи згодом.

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки.

Saab Авіабудування Авіація Енциклопедія Європа Літак ДРЛВ РЛС Світ Швеція