fbpx
Про російський “Пластун-СН”
Андрій Харук Андрій Харук Військовий історик, доктор історичних наук, професор кафедри гуманітарних наук Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного

Останні публікації автора

Про російський “Пластун-СН”

Бронетехніка Росія

Чого тільки не вигадають росіяни, аби не будувати нормальні дороги… Сьогодні в нашій рубриці – одна з таких вигадок, транспортер «Пластун». Належить він до класу цивільних снігоболотоходів – тобто, машин, призначених для функціонування в природних умовах лаптєстану, в болотах.

Такі машини здебільшого гусеничні (але не з «танковими» металевими гусеницями, а з легшими, гумовими або композитними). Вони відрізняються малим тиском на ґрунт і в багатьох випадках можуть плавати. В армії використовуються значно важчі снігоболотоходи – на кшталт ДТ-10 і ДТ-30, які вже фігурували в нашій рубриці. Для цивільного ж ужитку потрібні і легкі транспортери. «Пластун» належить саме до таких.

Фігурант нашої розповіді створений компанією «Русские вездеходы Пластун» з Санкт-Петербурга. Заснували її порівняно недавно два бізнесмени казахського походження, в портфоліо яких – успішне доведення до банкрутства казахського автоскладального підприємства «Азія Авто». Перебравшись до РФ вони взяли місцеве громадянство і вирішили застосувати свій досвід на новому поприщі.

Виріб під назвою «Пластун» був вперше показаний публіці влітку 2022 року під час виставки «Армия-2022». Концептуально він тоді позиціонувався як максимально дешева машина для цивільного ринку з широким використанням цивільних комплектуючих.

«Пластун» має п’ятикатковий гусеничний хід (ширина гусениці 50 см) і шестимісний кузов. Двигун – 1,6-літровий бензиновий ВАЗ-21129 від «Лади Веста» – мрії родин чмобіків. Потужність його становить 78 кВт – тобто, 106 к.с. «Пластун» за паспортом важить 2360 кг, а вантажопідйомність становить 600 кг – тобто, повна маса його сягає майже трьох тонн. Максимальна швидкість становить лишк 40 км/год, зате машина може плавати.

Вартість «Пластуна» для цивільних споживачів оцінюється у шість мільйонів рублів – на людські гроші це 85 тисяч доларів. Немало як за таку машинку. Не дивно, що черги покупців за цим снігоболотоходом не вишикувалось.

Шансом на порятунок проєкту стала агресія проти України. Величезні втрати у транспортних засобах, в тому числі і всюдихідних, спонукали міністерство оборони РФ хапатись за будь-яку можливість набути підходящі транспортери. Вже в січні 2023 р. була укладена угода про купівлю 50 «Пластунів» в мілітаризованому варіанті – «Пластун-СН» (де «СН» означає, звісно ж, «спєциального назначєнія»).

Замовника не зупинили навіть сумнівні результати випробувань «Пластуна» в його цивільному варіанті. Потужність двигуна виявилась відверто недостатньою, п’ятиступінчата механічна «легкова» коробка передач абсолютно не надавалась для гусеничної машини роблячи управління нею вкрай складним, конструкція гусениць була невдалою, а сама машина – нестійкою.

У військовому варіанті «Пластун-СН» отримав цілком новий корпус з броньової сталі марки 37У. Товщина бронювання в боковій проєкції становить скромні 4,3 мм, що забезпечує захист лише від пістолетних куль «Макарова» чи «Парабеллума». В лобовій проєкції 6,3-мм броня теоретично захищає від небронебійних куль «Калашнікова». Маса машини зросла до 3800 кг, а корисне навантаження – до 800 кг, тобто, навантажений «Пластун-СН» важить 4600 кг. Через зростання маси транспортер втратив можливість плавати. А от маскимальна швидкість зросла до 50 км/год – що цілком не зрозуміло з огляду на відсутність інформації про заміну двигуна. Тут би низькооборотний дизель з добрим крутним моментом придався… але виглядає на те, що «Пластун-СН» зберіг ВАЗовський бензиновий мотор і коробку передач від «Вести».

Місткість «Пластуна-СН» заявлена у вісім осіб. Куди вони втиснуться – загадка з огляду на те, що габарити машини не зросли порівняно з цивільним шестимісним варіантом. До позитивних рис можна віднести легкий доступ в кузов завдяки відкидним бортам. До мінусів – відсутність даху (є лише тент).

Що ж вийшло у росіян? Коли писав цей текст, не полишали аналогії з німецьким тягачем «Раупеншльопер Ост» – ерзацом воєнного часу. Та RSO, хоч і був неоковирний на вигляд і не надто моторний, все ж заслужив репутацію надійної і невибагливої машини. А ось «Пластуну-СН» така репутація, вочевидь, не загрожує.

Два екземпляри «Пластуна-СН» (один обладнаний телескопічною щоглою для приладів спостереження, інший – у ролі транспортера 82-мм міномета) демонструвались на виставці «Армія-2023». Темп випуску у 2023 р. становив одну машину на тиждень, а цього року, за заявами виробників, його збирабться довести до 4-5 машин на тиждень.

29 жовтня 2023 року було оголошено про передачу міністерству оборони першої партії «Пластунів-СН». Не минуло й місяця, як 22 листопада у Запорізькій області відкрився лік знищених транспортерів цього типу.

Перший знищений російський "Пластун-СН". Запорізька область, 22 листопада 2023 року.

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9

Приватбанк – 4731 2196 4166 1818

Бронетехніка Росія

Останні публікації автора