fbpx
Чому “Козак-2М1” дорожче “Козак-2”
Михайло Люксіков Михайло Люксіков Редактор Українського мілітарного порталу

Останні публікації автора

Виробництво снарядів: огляд виготовлення корпусів

Виробництво снарядів: огляд виготовлення корпусів

MLI-84: Румунська версія радянської «бехи»

MLI-84: Румунська версія радянської «бехи»

Підсумки 2021 року у передачі бронетехніки ЗСУ: про що говорили публічно

Підсумки 2021 року у передачі бронетехніки ЗСУ: про що говорили публічно

Аналіз відео знятого після удару судна «Балта» об причал на Зміїному

Аналіз відео знятого після удару судна «Балта» об причал на Зміїному

Турецький досвід у придбанні винищувачів F-16

Турецький досвід у придбанні винищувачів F-16

Пакет модернізації «Айлендів» від вітчизняного ОПК: що туди входить

Пакет модернізації «Айлендів» від вітчизняного ОПК: що туди входить

40 млн доларів за 26 САУ Dana M2: що туди входить

40 млн доларів за 26 САУ Dana M2: що туди входить

АКДЗ-30: Літак-лабораторія на базі Ан-30 ДСНС України

АКДЗ-30: Літак-лабораторія на базі Ан-30 ДСНС України

Візія Повітряних Сил ЗСУ: заміна радянського та уніфікація

Візія Повітряних Сил ЗСУ: заміна радянського та уніфікація

Харчування у Збройних Силах України: хронологія зриву реформи

Харчування у Збройних Силах України: хронологія зриву реформи

Чому “Козак-2М1” дорожче “Козак-2”

Чому “Козак-2М1” дорожче “Козак-2”

Що відомо про найбільший корабель ВМС на Азові – морський буксир “Корець”

Що відомо про найбільший корабель ВМС на Азові – морський буксир “Корець”

Підняття прапорів ВМСУ: фоторепортаж

Підняття прапорів ВМСУ: фоторепортаж

Обстріл росіянами цивільного українського судна в 2000-му році

Обстріл росіянами цивільного українського судна в 2000-му році

Музей інституту Аялон – підпільне виробництво набоїв для Ізраїлю

Музей інституту Аялон – підпільне виробництво набоїв для Ізраїлю

Чому “Козак-2М1” дорожче “Козак-2”

«Козак-2» Бронетехніка Закупівлі Міністерство оборони (МОУ) НВО «Практика»

Останній час в мережі з’явилось декілька публікацій щодо вартості закупівлі бронеавтомобілів “Козак-2” та “Козак-2М1”. Найбільшого обговорення зачепила тема здорожчання можливої закупівлі “Козаків” у порівнянні з минулорічною.

У відповідь на цей інформаційний привід Міністерство оборони України випустило пресреліз, що цього року планується до закупівлі броньовані бойові колісні машини “Козак-2М1”, на відміну від спеціалізованого броньованьованого автомобіля “Козак-2”, який оборонне відомство замовляло минулого року.

Але чому так вийшло, що новий “Козак-2М1” дорожче за “Козак-2”?

Перша важлива причина цьому – хоча бойові машини мають майже ідентичний індекс (відмінність нового зразка у додаванні “М1”), їх конструкції різні: на відміну від рамного “Козак-2”, “Козак-2М1” має суцільнонесучий корпус, як наприклад “Дозор” розробки Харківського конструкторського бюро з машинобудування.

Принципова різниця таких корпусів полягає у побудові: якщо рамна машина створена довкола роз’ємно-роздільної силової схеми (рами), що несе корпус машини та його агрегати, то суцільнонесучий корпус несе на собі елементи підвіски, трансмісії, силового агрегату, ну і звичайно місце розміщення екіпажу та десанту.

З однієї сторони перевагою суцільнонесучого корпусу це відсутність обмежень, які накладаються через раму (наприклад кліренс машини прив’язаний до оригінальної платформи та висота відділення для екіпажу з десантом не може бути нижчою за якусь відмітку, що у сумі робить бойову машину зависокою), а з іншої сторони вся конструкція тепер розміщена на корпусі, що додатково обтяжується елементами жорсткості, яких немає на рамному бронеавтомобілі.

Корпуси Козак-2 у процесі виробництва

Серед таких класичних елементів – це ребра жорсткості, лонжерони, різноманітні короби та інші підсилювачі.

В масовому виробництві легкових автомобілів, що здебільшого виробляються з суцільнонесучим корпусом, такі елементи виготовляють з максимальним здешевленням технології та обранням найбільш жорсткої форми, наприклад методом штампування з листової сталі чи алюмінієвого сплаву для серії у декілька десятків чи сотень елементів на рік.

У випадку ж з дрібносерійним виробництвом бронетехніки (за інформацією оприлюдненою по “Козакам” – їх замовлення на рік близько сотні машин на 2020 рік), елементи жорсткості виготовляються менш технологічними (розкрій, гнуття та зварювання), але більш дороговартістними через енерговитрати технологіями.

Окрім того зі збільшенням кількості елементів на корпусі, збільшується і кількість зварних з’єднань, а вони значно підіймають тривалість роботи, а відповідно більшою є і витрата людиногодин на одну машину.

Так само зі збільшенням кількості елементів конструкції – збільшується витрата матеріалів: листової сталі (конструкційної та бронесталі), необхідного для зварювання дроту та флюсу (вуглецевої кислоти), витратних матеріалів для обробки поверхні після зварювання кутовими шліфувальними машинами, тощо.

Це один з багатьох елементів, які накладаються на збільшення собівартості дрібносерійного виробництва несучого корпусу у порівнянні з рамним, та не включають себе різноманітні фактори які накладаються і обидві конструкції машин. Наприклад здорожчання енергоносіїв та заробітної платні працівникам.

Другим важливим нюансом у різниці “Козаків” є підвіска. “Козак-2” побудований на базі Iveco та успадкував від нього задню жорстку підвіску з цільним мостом та ресорами, що виготовляється серійно для цивільного ринку.

Звичайно база Iveco Eurocargo 4×4 – це вантажівка, яка призначена для суворого бездоріжжя, але нерозрізна конструкція мостів так чи інакше накладає обмеження.

Монтування заднього мосту на Козак-2

Наступник “Козак-2М1” вже має повністю незалежну підвіску виробництва компанії з Чехії, яка спеціалізується на виробництві підвісок для військових машин.

Така підвіска має незалежні напіввісі, центральну підкачку та великий хід колеса. Відповідно її вартість незрівнянно дорожча в порівнянні з нерозрізною конструкцією мостів.

Незалежна підвіска Козак-2М1

Також є варіант комплектування підвіскою від американської компанії Meritor, що встановлюється на броньовані бойові колісні машини серії “Отаман”: двовісний “Отаман-2” та тривісний “Отаман-3”.

Це дозволило покращити характеристики прохідності ББКМ “Козак-2М1” у порівнянні з СБА “Козак-2” по бездоріжжю та пересічні місцевості, що було підтверджено в ході державних випробувань, але автоматично і підняло ціну на нову бронемашину.

Окрім цих двох найважливіших факторів також є комплектація машин у якій збирається замовляти бронеавтомобілі Міністерство оборони, але щодо цього інформації у публічному доступі наразі немає і робити якийсь аналіз зарано.

«Козак-2» Бронетехніка Закупівлі Міністерство оборони (МОУ) НВО «Практика»

Останні публікації автора

«Азов» організує благодійний забіг

«Азов» організує благодійний забіг

Британія може надати допомогу Україні щодо комплектуючих для дронів

Британія може надати допомогу Україні щодо комплектуючих для дронів

Україна та Британія підписали угоду про оборонно-промислову співпрацю

Україна та Британія підписали угоду про оборонно-промислову співпрацю

Велика Британія профінансує ремонт гармат L119 в Україні

Велика Британія профінансує ремонт гармат L119 в Україні

“На один бій”: у 110 бригаді розповіли, яку техніку здебільшого захоплювали в окупантів

“На один бій”: у 110 бригаді розповіли, яку техніку здебільшого захоплювали в окупантів

Виробництво снарядів: огляд виготовлення корпусів

Виробництво снарядів: огляд виготовлення корпусів

FPV дрон та БМП Bradley “Маґури” зірвали спробу ворожого штурму

FPV дрон та БМП Bradley “Маґури” зірвали спробу ворожого штурму

Неназвана європейська країна замовила системи ППО Skynex

Неназвана європейська країна замовила системи ППО Skynex

Закон про мобілізацію: Комітет поки не підтримав електронні повістки та низку інших пропозицій

Закон про мобілізацію: Комітет поки не підтримав електронні повістки та низку інших пропозицій

Сирський прийняв рішення про виведення військ з Авдіївки

Сирський прийняв рішення про виведення військ з Авдіївки

Армійці показали як відбивали позицію біля Невельського

Армійці показали як відбивали позицію біля Невельського

Хакери розкрили деталі виробництва «Шахедів» у Росії

Хакери розкрили деталі виробництва «Шахедів» у Росії

MLI-84: Румунська версія радянської «бехи»

MLI-84: Румунська версія радянської «бехи»

Росіяни наносять тактичні знаки на техніку на кордоні з Україною

Росіяни наносять тактичні знаки на техніку на кордоні з Україною

Зеленський оголосив призов резервістів

Зеленський оголосив призов резервістів